انواع سینی برق

 سینی های کابل از فولاد، آلومینیوم یا پلاستیک تقویت شده فیبری (فایبرگلاس) (FRP) ساخته می شوند و در 5 نوع پایه در دسترس هستند:
  1.  سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل یا لدر کابل (Ladder Cable Tray)
  2. سینی کابل ساده یا ترانکینگ یا داکت (غیر مشبک) (Solid Bottom Cable Tray)
  3. سینی کابل مشبک (پانچ شده) (Trough Cable Tray)
  4.  سینی کابل کانالی (Channel Cable Tray)
  5. سینی کابل سبدی (Wire Mesh Cable Tray)
  6. سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل یا لدر کابل (Ladder Cable Tray)
  • سینی کابل نردبانی یا نردبان کابل یا لدر کابل برای حدود 75 درصد از روش های اجرای سیستم سیم کشی با سینی کابل مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سینی کابل نوع غالب و برتر با توجه به بسیاری از ویژگی های مطلوب آن می باشد.
  • نردبان کابل بدون وجود کاور اجازه می دهد تا حداکثر جریان هوای آزاد در سراسر کابل هدایت شود. این موضوع اجازه می‌دهد تا گرمای تولید شده در هادی های کابل به طور موثری از بین برود. در چنین شرایطی، عایق هادی درون کابلهای یک سیستم سیم کشی بر روی سینی کابل به درستی طراحی شده، از حداکثر دمای مجاز کار کرد خود تجاوز نمی کند. عمر کاری این کابل ها به علت دمای کاری بیش از حد، پیش از موعد پایان نخواهد یافت.
  •  پله های نردبان کابل یا کابل لدر، لنگرهای مناسبی را برای اتصال کابل ها در مسیرهایی که سینی کابل غیر افقی اجرا می‌شود یا جایی که موقعیت کابل ها باید در سینی کابل افقی ثابت باشد و حرکت نکنند فراهم می‌کنند. این قابلیت برای اجرا و نصب کابل تک مفتولی یک ضرورت است. تحت شرایط خطا (اتصال کوتاه)، نیروهای مغناطیسی که توسط جریان اتصال کوتاه ایجاد می شوند، کابلهای تک مفتولی را اگر به صورت مطمئن به سینی کابل متصل نباشند از سینی کابل جدا می کنند.
  •  کابل‌ها امکان ورود یا خروج از بالا یا پایین نردبان کابل را دارند. جایی که کابل ها به لوله وارد یا از آن خارج می گردند، امکان نصب لوله به اتصالات سینی کابل در بالا یا پایین آن برای اتمام مسیر لوله کشی و هدایت ادامه کابل بر روی نردبان کابل از هر دو سمت بالا و پایین به دلیل ساختار نردبان و امکان دسترسی به هر دو سمت این نوع سینی کابل وجود دارد.
  •  رطوبت در نردبان کابل نمی تواند انباشته شود.
  •  اگر سینی های کابل در جایی نصب شده‌اند که کار کردن در آن فضا مشکل است، دسترسی از طریق پایین نردبان کابل ممکن است به تسهیل نصب کابل های سایز کوچک کمک کند:  مثلا کابل های کنترلی ابزار دقیق، سیگنال و …
  •  معمول ترین فاصله پله برای نردبان کابل 25 سانتی متر است. این فاصله ممکن است برای پشتیبانی از تمام سایزهای کابل مورد استفاده قرار گیرد. این فاصله برای کابلهای قطر کوچک نوع PLTC و کابلهای TC به عنوان فاصله پشتیبانی به طوری که هیچ افتادگی بین پله های نردبان برای کابلهای سایز کوچک قابل مشاهده نباشد مناسب است. فاصله 30 یا 45  سانتیمتری پله ها از یکدیگر، تکیه گاه کافی برای کابل فراهم می کند اما برای کاهش نازیبا شدن اجرای سیم کشی در برخی موارد، مقدار کمی کابل سایز پایین می تواند بین دو پله کشیده شود.
سینی کابل ساده کف خواب یا ترانکینگ (غیر مشبک) (Solid Bottom Cable Tray)
  •  عموماً برای کاربردهای الکتریکی و مخابراتی با حداقل تولید گرما و حرارت مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  دلیل اصلی انتخاب سینی کابل ساده یا ترانکینگ با کاور نگرانی از حفاظت در مقابل EMI / RFI (تداخل الکترومغناطیسی و رادیو فرکانسی) برای مدار های بسیار حساس می باشد. یک سینی کابل فولادی ساده با درپوش فولادی اگر هیچ شکستگی یا سوراخی در اجرای کامل آن وجود نداشته باشد، درجه خوبی از محافظت را فراهم می‌آورد.
  • سیستم سینی کابل ساده (ترانکینگ) دارای یک ایراد است که به دلیل بدون منفذ بودن رطوبت می تواند در سینی کابل ایجاد و انباشته شود. این موضوع می تواند با ایجاد سوراخ های های تخلیه در پایین ترانکینگ، اگر ترانکینگ مورد استفاده برای حفاظت در برابر EMI / RFI  مورد استفاده قرار نمی گیرد، کنترل شود.
  •  بعضی از مهندسان و طراحان، سینی کابل ساده (اغلب با درپوش) را ترجیح می دهند و بر این باورند که تمامی مدارهای الکتریکی باید کاملا توسط فلز محصور شوند. این نوع سینی های کابل فقط کابلهایی را که برای این نوع اجرا طراحی شده‌اند پوشش می دهند. خرابی و آسیب به کابل در این نوع سینی کابل به ندرت اتفاق می افتد. خرابی کابل به علت مشکلات اجرای کابل در این نوع سینی های کابل وجود ندارد.