انواع لوله های برق

لوله فولادی

لوله های فولادی از جمله انواع لوله برق هستند که در انواع مختلفی مانند لوله فولادی مشکی، لوله فولادی گالوانیزه درز جوش، لوله گالوانیزه عمقی داغ، لوله های فولادی قابل انعطاف و … در دسترس هستند. این لوله ها توسط دستگاه خم کن فرم می گیرند و برای عبور و پوشش سیم ها استفاده می شوند. این لوله ها دارای مقاومت بسیار بالایی هستند و موادی مانند گرد و غبار و … به آن وارد نمی شوند. این لوله ها در برابر ضربات و فشار مقاومت بالایی داشته و به راحتی تا نمی شود اما بزرگ ترین ایران آن عدم مقاومت در برابر رطوبت و خوردگی است.

به صورت کلی این لوله ها در دو نوع لوله های گالوانیزه گرم و لوله های گالوانیزه سرد وجود دارند و می توانند از سیم های برق در برابر عوامل خارجی به خوبی محافظت کنند. هر کدام از این لوله ها در دماهای مختلفی آبکاری می شوند و طول عمر متفاوتی دارند و اگر در معرض نور آفتاب و رطوبت نباشند نیز عمر آنها افزایش پیدا می کند. لوله سایز بزرگ فولادی برای عبور سیم های برق با ضخامت های زیاد و لوله های سایز کوچک برای سیم های با ضخامت کم استفاده می شوند.

انواع لوله برق PVC

لوله های پی وی سی از دیگر انواع لوله برق به شمار می‌روند که از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند. امروزه به عنوان پرمصرف ترین لوله ها در صنعت ساختمان سازی شناخته می شوند. این لوله ها دارای حالت فنری بوده و بدون شکستگی و ترک خوردگی می توانند در لوله کشی برق ساختمان و همچنین به عنوان لوله آب استفاده شوند.

این لوله ها در حقیقت عایق بسیار خوبی در برابر رطوبت هستند و طول عمر بسیار بالایی دارند و در مقایسه با لوله های فولادی بسیار به صرفه تر و ایده آل تر می باشند. از مهم ترین مزیت های لوله های پی وی سی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

مقاومت عالی در برابر ضربه و فشار

عدم واکنش با مواد شیمیایی و اسیدی

قابلیت ضد احتراق

عدم خوردگی و زنگ زدگی

حمل و نقل آسان و سهولت بالای نصب

مقاومت عالی در برابر رطوبت و عدم نفوذپذیری

لوله های برق PVC به صورت خرطومی نیز تولید می شوند که مزایای متعددی دارند. این نوع لوله فقط در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین دچار ترک خوردگی می شوند. لوله های پی وی سی در اندازه ها و ضخامت های مختلفی تولید می شود. علاوه بر صنعت ساختمان در صنایع دیگر نیز کاربردهای متعددی دارد. همچنین امروزه نوع دیگری از این لوله ها تحت عنوان لوله های UPVC تولید می شوند که فشرده و سخت شده اند و لوله نشکن می باشند. این لوله ها از طول عمر بالاتری برخوردار هستند و می توانند مقاومت بالایی در برابر ضربات و مواد شیمیایی داشته باشند

لوله پلی اتیلن

یکی دیگر از رایج ترین و پر مصرف ترین انواع لوله برق در ساختمان سازی لوله های پلی اتیلن است که از پلاستیک نرم تشکیل شده است و به دلیل وزن بسیار کمی که دارد به سادگی نصب می شود. این لوله ها نیز در ابعاد، ظرفیت ها و ضخامت های مختلفی تولید می شوند و می توانند برای عبور و پوشش انواع کابل ها به کار برده شوند. از آنجایی که این لوله ها دارای انعطاف پذیری بالایی هستند دوام و ماندگاری بالایی دارند. از آنجایی که این لوله ها نصب ساده تری دارند محبوبیت بالایی در میان برق کاران دارند و با توجه به مواد تشکیل دهنده از بهترین و کاربردی ترین انواع لوله برق هستند.

لوله برق پلی آمید

لوله های پلی آمید نیز از جمله پر مصرف ترین لوله های برق در ساختمان هستند که امروزه بیش از 60 درصد لوله های ساختمان ها را تشکیل می دهند. وزن بسیار سبک و استحکام بالا باعث شده است که کاربردهای متعددی داشته باشد. همچنین این لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارند. از آنجایی که انعطاف پذیری بالایی دارند به راحتی دچار ترک یا شکستگی نمی شوند. لوله های برق پلی آمید در اشکال بدون خط، خط دار و دوجداره وجود دارند. می توان گفت تنها ایراد بزرگ آنها شعله ور شدن در هنگام آتش سوزی است.

بهترین لوله های برق

هر کدام از انواع لوله برق های معرفی شده دارای ویژگی ها، قابلیت ها، مزایا و معایب خاص خود هستند. با توجه به آنکه لوله های پی وی سی هم می توانند به صورت لوله خم گرم و هم به صورت لوله خم سرد استفاده شوند و ویژگی های منحصر به فردی همچون مقاومت عالی در برابر فشار و ضربه، مقاومت عالی در برابر رطوبت و آب، عدم واکنش پذیری با مواد شیمیایی، طول عمر بالا، ضد حریق بودن و … کاربردهای بیشتری دارد و هر روز بر میزان مصرف از آن در ساختمان سازی افزوده می شود.

اتصالات در لوله برق

علاوه بر لوله های اصلی در سیم کشی ساختمان ها از اتصالات مختلف نیز استفاده می شود. هر کدام کاربردها و قابلیت های منحصر به فردی دارند. از مهم ترین قسمت های لوله و اتصالات می توان موارد زیر را عنوان کرد:

بوشن برای متصل کردن دو لوله با قطرهای یکسان و یا اتصال لوله ها به تابلو فیوز، قوطی کلید و جعبه تقسیم.

تبدیل برای زمانی که لازم باشد از جعبه تقسیم سه راهه یا چهار راهه با سوراخ های یک اندازه استفاده و از لوله کم عمق انشعاب گرفته شود.

چنانچه از لوله های بدون قابلیت خم شدن استفاده شود می توان از زانوها استفاده کرد.

اتصالات دردار مانند دو راهی، سه راهی و … برای زمانی که مسیر لوله کاری زیاد باشد یا بیش از دو خم در یک مسیر استفاده شود و یا برای گرفتن انشعابات لوله.

جعبه تقسیم برای ارتباط دادن لوله ها به یکدیگر و نیز گرفتن انشعابات.

تفاوت لوله pvc و upvc در وجود ماده ای به نام فتالات است. این ماده باعث سخت و سفت شدن لوله های UPVC و تفاوت در کاربردهای آنها شود. به صورت کلی لوله های برق ساختمان می توانند امنیت ساختمان ها را افزایش دهند، از آتشگیری های احتمالی جلوگیری کنند، مانع از وارد شدن ضربه و فشار به سیم و کابل ها شوند و از نفوذ رطوبت به سیم ها جلوگیری می کنند.(منبع وبسایت وینو پلاستیک)